CAPA RENGAT (BAHARUDDIN KAHAR)

BUNGA CAPA RENGAT


PERSOALAN

1. Persoalan perasaan cinta sesama manusia melangkaui budaya.

Contoh: Aku yang berasal dari bandar menyukai Su yang tinggal di kampung yang jauh dari arus pembangunan.

2. Persoalan kemesraan membuahkan kualiti persahabatan.

Contoh: Kemesraan yang ditunjukkan oleh Su kepada aku menyebabkan aku amat suka tinggal di kampung hingga sukar untuk melupakan kampung walaupun pada asalnya aku amat tidak selesa berada di kampung.

3. Persoalan menghargai keaslian alam sebagai anugerah Tuhan.

Contoh: Dapat dilihat pada watak aku yang nenghargai dan menjaga Capa Rengat yang diberikan oleh Su.

4. Persoalan mengenang kembali tempat asal usul.

Contoh: Su seronok mandi sungai dan bermain ‘kota Buatan’ tempat asal ibunya.

BINAAN PLOT

Permulaan

Aku pulang ke kampung bersama-sama dengan ibunya untuk menguruskan tanah pusaka dan rumah pusaka. Mereka berdua tinggal di rumah Pak Cik Kinto, bapa saudara “Aku”. Pada waktu pagi, Pakcik Kinto melayani “Aku” dengan membawanya berjalan-jalan di bukit sekeliling kampung.

Perkembangan

Pada sebelah petang, “Aku” merayau-rayau di sekeliling kampung kerana Pak Cik Kinto ke kota untuk berurusan dengan peguam. “Aku” bertemu dengan sekumpulan budak kampung yang sedang bermain di tepi paya. Salah seorang budak perempuan kampung yang bernama Su mengajak “Aku” bermain bersama-sama dengan mereka. Ketika bermain, Su telah memberikan Aku sekuntum bunga Capa Rengat (melur hutan). Kerana leka bermain, Su dipanggil pulang oleh adik lelaki tiri nya pulang ke rumah. “Aku” pulang ke rumah dan meletakkan bunga Capa Rengat dalam botol berisi air.

Klimaks

Keesokan paginya, “Aku” dikejutkan dengan keputusan ibu untuk pulang ke kota. “Aku” berasa sedih dengan keputusan ibu kerana baru hendak merasai kenikmatan suasana kampung.

Peleraian

“Aku” pulang ke kota dengan kenangan yang indah hasil pemberian bunga Capa Rengat daripada Su, seorang gadis kampung.

WATAK DAN PERWATAKAN

“Aku”

· Seorang anak remaja

· Menghargai alam sekitar

· Proaktif dan cergas

· Mempunyai pandangan bernas

· Berfikiran positif

Ibu

· Pertengahan usia

· Tegas dengan pendirian

· Sikap terburu-buru membuat keputusan

· Prihatin terhadap orang lain

· Berperilaku mesra

Su

· Budak perempuan awal remaja

· Bersikap periang

· Aktif dan cergas

· Bijak mengolah keadaan

· Taat kepada ibu

Pakcik Kinto

· Bapa saudara “Aku”

· Mahir selok-belok di kampung

· Mempunyai kemahiran menembak

· Ikhlas melayani tetamu

· Melaksanakan urusan dengan cekap

LATAR

MASA

· Pagi – “Aku” dan ibu bertolak pulang ke bandar setelah seharian berada di kampung.

· Petang – “Aku” dibawa oleh Pak Cik Kinto ke bukit di belakang rumah Pak Cik Kinto untuk menikmati pemandangan dan menyedut udara segar di situ.

· Malam – “Aku” tidur dengan nyenyak kerana terlalu letih setelah seharian bermain dengan budak-budak kampung.

Tempat

· Bukit di belakang rumah Pak Cik Kinto – tempat Pak Cik Kinto membawa “Aku” bersiar-siar untuk menikmati pemandangan dan menyedut udara segar di situ.

· Paya – tempat kanak-kanak kampung berenang dan bermain di tepinya.

· Rumah Pak Cik Kinto – tempat “Aku” dan ibu bermalam ketika pulang ke kampung.

Masyarakat

1. Masyarakat bandar

Contoh: Diwakili oleh watak aku yang berasal dan dibesarkan di bandar begitu kekok waktu mula-mula sampai di kampung.

2. Masyarakat kampung

Contoh: Pak Cik Kinto yang sering ke hutan untuk berburu.

3. Masyarakat yang berpegang teguh pada ajaran Islam

Contoh: Ibu membetulkan tudungnya yang ditiup angin supaya melindungi rambutnya kerana untuk menutupi aurat.

4. Masyarakat yang menghargai alam sekitar

Contoh: Su sangat mengenali alam kampungnya dan menyukainya serta menghadiahkan aku bunga Capa Rengat.

5. Masyarakat yang suka berburu

Contoh: Pak Cik Kinto sering berburu di hutan.

GAYA BAHASA

1. Kata Ganda

Contoh: Tiba-tiba, seolah-olah, bukit-bukit, kadang-kadang, baik-baik

2. Anafora

Contoh: Mengapa jadi sayu? Mengapa jadi kesepian?

3. Inversi (Keterbalikan ayat)

Contoh: Demi memandang gunung-ganang dan padang belukarnya yang subur itu, segala rasa kesepian itu hilang. Sepatutnya. Segala rasa kesepian itu hilang apabila memandang gunung-ganang dan padang belukarnya yang subur itu.

4. Personifikasi

Contoh: Melahirkan sinar cemburu.

5. Simile

Contoh: Seperti ada sesuatu yang memukul-mukul hatiku.

6. Simpulan bahasa

Contoh: Seperti belangkas

NILAI

1. Nilai keberanian

Su berani untuk meniti di atas sebatang tiang untuk menyeberang sungai yang dalam.

2. Nilai hemah tinggi

Su dan rakan-rakanya menegur aku dan mengajak aku bermain bersama mereka walaupun baru pertama kali berjumpa.

3. Nilai kerajinan

Pak Cik Kinto rajin untuk membawa aku berburu bagi mendapatkan rezeki.

4. Nilai kerjasama

Su dan aku bekerjasama membina rumah katak semasa bermain.

PENGAJARAN

1. Kita hendaklah menghargai alam sekitar.

Pak Cik Kinto dan aku menghargai keindahan alam sekitar semasa pergi berburu di hutan.

2. Kita hendaklah menghargai persahabatan.

Contoh: Aku menghargai persahabatan dengan Su dan sanggup menjaga bunga Capa Rengat yang diberi oleh Su kepadanya.

3. Kita hendaklah menyemaikan kasih sayang antara keluarga.

Contoh: Aku menyayangi Pak Cik Kinto bapa saudaranya walaupun baru saja mengenalinya.

4. Hendaklah kita bekerjasama dalam melakukan sesuatu perkara yang sukar.

Contoh: Su,aku dan rakan-rakannya bekerjasama membina rumak katak dan jalan ke rumah katak.


terima kasih kerana sudi membaca