Novel Kanang.


Sinopsis

Mengisahkan kehidupan dan perjuangan seorang perajurit, iaitu, Kanang anak Langkau. Kanang berbangsa Iban. Beliau dilahirkan pada 2 Mac 1945 di Karangan Manok Nanga Meluan, Sarawak. Akibat kenakalannya, Kanang telah dihalau oleh ibunya, lalu dipelihara oleh datuk dan neneknya.

Kanang merupakan seorang yang cekal menghadapi kesusahan hidup sejak kecil. Buktinya, dia sering melakukan pelbagai pekerjaan demi menyara hidupnya seperti menjadi tukang masak, penoreh getah, dan mengangkut penumpang dengan perahu berenjin. Kanang juga menyertai angkatan tentera secara kebetulan dan diterima bekerja sebagai Iban Tracker. Kanang telah berkahwin dengan Helen Latai anak Intie dan dikurniai enam orang anak. Kanang melalui pelbagai pengalaman serta cabaran dalam pasukan tentera sehinggalah dia dinaikkan pangkat sebagai Pegawai Waran 1 ketika bersara.

Kanang telah ditembak oleh komunis ketika menyertai Gerakan Pukat di kawasan hutan Tanah Hitam, Perak. Dia mendapat kecederaan parah dan terlantar di hospital selama hampir setahun. Pada tahun 1980, Kanang telah dianugerahkan pingat kedua tertinggi negara, iaitu Panglima Gagah Berani (PGB). Pada tahun 1981 pula, Kanang telah dianugerahkan Bintang Keberanian Tertinggi Negara, iaitu Seri Pahlawan Gagah Perkasa (SP). Kanang bersara daripada angkatan tentera pada 30 Mei 1986 setelah berkhidmat selama 21 tahun. Kanang telah dikurniakan Bintara Bintang Sarawak oleh kerajaan negeri Sarawak atas jasa-jasanya kepada negara.

Tema

Keberanian dan semangat nasionalisme Kanang dalam perjuangan menghapuskan pengganas komunis.

Persoalan

  1. Semangat cinta akan tanah air dalam kalangan rakyat - Kanang mempunyai semangat juang yang tinggi demi mempertahankan tanah airnya daripada pengganas komunis.

2. Kegigihan dan kecekalan menghadapi dugaan hidup –Kanang tidak berputus asa walaupun dia hidup merempat selepas berhenti daripada tentera.

3. Kemiskinan masyarakat di pedalaman Sarawak – Kanang serta penduduk di kawasan itu hidup dalam keadaan serba miskin dan hidup bergantung pada hasil hutan.


terima kasih kerana sudi membaca